Indien u een beeld van onze website wil gebruiken of kopen, gelieve contact op te nemen via de contact pagina.

Aegidium

  • Een architectonisch juweeltje in hartje Brussel

    Aegidium

0
Urban exploration - Dakraam
0
Urban exploration - Aegidium
0
Urban exploration - De verticaal opgedeelde zaal
0
Urban exploration - Aegidium
1
Urban exploration - de grote feestzaal in Moorse stijl.
0
Urban exploration - Aegidium
0
Urban exploration - de grote feestzaal in Moorse stijl.
0
Urban exploration - de grote feestzaal in Moorse stijl.
0
Urban exploration - de grote feestzaal in Moorse stijl.
0
Urban exploration - zekeringkast van het podium
0
Urban exploration - Aegidium
0
Urban exploration - Aegidium
0
Urban exploration - De monumentale staatsietrap in roze marmer
0
Urban exploration - De monumentale staatsietrap in roze marmer
0
Urban exploration - Aegidium
0
Urban exploration - Balie
0
Urban exploration - De polygonale conferentiezaal in neorococo
0
Urban exploration - Aegidium
0
Urban exploration - Beaux-Artsstijl
0
Urban exploration - Beaux-Artsstijl
0
Urban exploration - Imposante luchter
0
Urban exploration - Onder de egale verf bevinden zich nog andere fresco's

Aegidium

Een architectonisch juweeltje in hartje Brussel

April 2022

- Het bezoek -

Een paar jaar geleden vind ik een paar foto's op het internet van dit architectonisch juweeltje genaamd Aegidium. Dit "diamanten paleis" is de moeite waard om naar op zoek te gaan. Maar een eerste zoektocht levert weinig op. Enkele maanden later kom ik de bezochte pagina's terug tegen in mijn openstaande tabbladen op m'n smartphone. Er duiken recente foto's op, op het internet. Dit kan geen toeval zijn. Na een tijdje verder zoeken, vind ik de naam "Aegidium". Opnieuw een serieuze stap in de zoektocht. Blijkt toch dat er Urban Explorers zijn binnen geraakt in dit pand in verval.

Een architectonisch juweeltje in hartje Brussel.

Ongeveer 8 maanden voor dit schrijven is de zoektocht compleet. Blijkt dat er een heus project is ontstaan voor de renovatie. Er word gezocht naar de nodige fondsen voor het totale kostenplaatje. In tussentijd worden er betalende rondleidingen georganiseerd die al wat geld in het laadje brengen. Helaas moet ik een boeking voor een rondleiding voor m'n neus laten voorbij gaan omwille van een gebroken enkel.
Na de revalidatie zou dit dan een mooie beginnende explore worden na maanden uit gelegen te hebben.
Het bezoek en daarbij horende fotosessie dient op 1,5 uur afgerond te zijn en kost 30€. Gelukkig zijn we met maximum 6 personen. Op die manier staan we niet in elkaars beeld.
Toekomen in Sint-Gillis begint met een frisse pint in "le bar de quartier". Om het pand te mogen betreden die je een document te ondertekenen dat je geen beschadigingen gaat toebrengen.
Het bezoek kan dan eindelijk beginnen. Waauw, de eerste 10 minuten staat er een dikke smile af te lezen op m'n aangezicht. Daarna is het toch snel, maar gestructureerd tewerk gaan. Met een paar afspraken onder de 6 aanwezigen, is de indeling effectief goed. Wat een prachtig pand is dit! Onder de egale kleur van verf zitten volgens de gids nog 100-den andere kleuren. Het is de bedoeling tijdens de restauratie deze naar boven te brengen.
Na het bezoek van Sint-Gillis heb ik nog een kleine omweg naar huis gepland om "Secrets of the Crypt" en "Sepulture Eternelle" te bezoeken. Meer daarover later in de Urban exploration Portfolio.

- De feiten over het Aegidium -

Het Diamantpaleis wordt in 1905 ontworpen door Guilaume Segers in opdracht van Léon-Bejai-Dejonge. Het complex zal in 1906 tot in 1924 worden gebruikt als feest- en voorstellingszaal en iets later als Pathé bioscoop.
Na het overlijden van de vorige eigenaar in 1924, koopt Fernand Dierckx het pand. Hij verandert de naam in Pantheon Palace om er een trendy danszaal van te maken.

Maar in 1929 komt het feestzalencomplex van een kanunnik. hij laat architect Léon Denis enkele aanpassingswerken uitvoeren. De vereniging 'Association des Oevres Paroissiales' uit Sint Gillis zorgt ervoor dat het geheel omgetovert wordt als ontmoetingsplaats van Sint-Gillis tot in 1981(Ægidius). De naam wijzigt naar Aegidium, een verwijzing naar de patroonheilige van de stad.

In 1956 zal door architecten Jean Hendrickx en Yves Stevens een verticale opdeling van de polygonale conferentiezaal in neorococo, tot stand worden gebracht door een betonnen plafond aan te brengen.
Deze stijlbreuk zou in de renovatie terug ongedaan worden gemaakt. Alleen de begane grond zou af en toe worden gebruikt tot in 1985.

Stilaan echter begon het imposante gebouw op leeftijd nood te hebben aan een grondige opknapbeurt en diende het noodgedwongen uiteindelijk in 1985 te worden gesloten. De VZW Parochiale Werken en de Lokale Overheid gaven echter nooit de moed op om het gebouw zo snel mogelijk zijn oude glorie weer terug te geven.

- Het project: De wedergeboorte van het Aegidium -

Een eerste stap in die richting was de klassering van het gebouw in 2006.
Een tweede Stap is het opzetten van een actieve zoektocht naar projecten die het gebouw zouden kunnen doen heropleven.

Uit de vele initiatieven waaraan de pers de nodige ruchtbaarheid gaf, werd uiteindelijk het project weerhouden dat door Edificio werd ingediend, wellicht omdat dit het voorruitzicht bood deze architecturale parel opnieuw toegankelijk te maken voor het publiek en een uniek kader te bieden voor podiumkunsten, muziekvoorstellingen en allerhande Brusselse festiviteiten.

Mei 2013

Edificio vertrouwt de renovatie en restauratie van dit gebouw toe aan het architectuur-atelier Ma². De renovatie wordt oorspronkelijk geschat op 5 à 6 miljoen euro.
Intussen zijn er bijkomende kosten. De egale verflaag bevat onderliggende "fresco's" die ook in ere gaan hersteld worden. Deze extra kostprijs en de basismaterialen die in prijs omhoog zijn gegaan tijdens de corona pandemie, zorgen ervoor dat Edificio op zoek is naar extra fondsen. Hierdoor kan je Aegidium hoogstwaarschijnlijk nog een tijdje bezoeken als bezoeker of als fotograaf.

Meer info vindt u terug op de website van LesVisitesDeMonVoisin.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.